<p>Yksi koulumaailman ikävä ilmiö turhautti opettaja <strong>Ville Kilpiää</strong> lukuvuoden aikana.</p>.<p>Kurikan Sedussa äidinkieltä opettava Kilpiä joutui puuttumaan useasti siihen, että opiskelijat räpläsivät älypuhelimiaan tunnin aikana. </p><p>Kilpiä kuvaa kulunutta talvea poikkeukselliseksi.</p><p>– Talven mittaan jouduin puuttumaan tosi paljon älypuhelinten viihdekäyttöön. Opettaja ei saa siitä opiskelijoilta kovin paljon sympatiapisteitä.</p>.<p>Maaliskuun puolivälissä Kilpiä kirjoitti Twitteriin aiheesta: "Olen nyt käytännössä koko lukuvuoden taistellut amiksessa puhelimia ja tietokonepelaamista vastaan oppitunneilla. Myös tunneilta myöhästely, syöminen, juominen, nuuskaaminen, päälle puhuminen ja koulun tietokoneiden näppäimistöjen sekoittaminen ollut taas lähipäivinä esillä."</p><p>Kilpiä kertoi Twitterissä myös kohdalleen sattuneesta tapauksesta, jossa opiskelija oli kehottanut opettajaa olemaan hiljaa, jotta hän saisi keskittyä paremmin "tekemäänsä asiaan".</p>.<h2>Puhelimen takavarikointi olisi lainrikkomista</h2><p>Ammattikoulut voivat estää häiritsevää kännykänkäyttöä oppitunnin aikana järjestyssäännöillään.</p><p>Sedussa puhelinten ja muiden elektronisten laitteiden käyttö on järjestyssääntöjen mukaan sallittua oppitunnin aikana vain erikseen sovittavissa oppimistilanteissa.</p><p>– Sillä varjolla voimme pyytää opiskelijaa laittamaan puhelimen pois, Sedun koulutuspäällikkö <strong>Veli-Pekka Göös</strong> sanoo.</p><p>Toistuvasta sääntöjen rikkomisesta on myös seuraamuksia. </p><p>Kurikassa opiskelijoita on jouduttu poistamaan luokasta häiritsevän kännykänkäytön takia. Göösin mukaan myös puhutteluja jouduttiin pitämään, mutta näihin tapauksiin kytkeytyi muuta häiritsevää käyttäytymistä.</p>.<p>Göös ja Kilpiä korostavat, että kurinpitokeinoihin turvautuminen on viimeinen keino. Sitä ennen opettaja on käynyt kännykänkäytöstä lukuisia keskusteluja opiskelijan kanssa ja mahdollisesti ollut yhteydessä myös huoltajiin.</p><p>Kuluvana talvena Kilpiän esille nostamaan ongelman ratkaisemiseen tarttui koko työyhteisö. Asiasta viestittiin myös koteihin.</p><p>Kilpiän tunnilla on ollut käytössä puhelinparkit. Käytännössä se tarkoittanut pahvilaatikkoa, jonne opiskelija on voinut laittaa puhelimensa tunnin ajaksi.</p><p>– En millään tavalla koske niihin puhelimiin. Se on lähinnä sitä varten, että opiskelija itse ymmärtäisi, että puhelin häiritsee opetustilannetta, Kilpiä korostaa.</p><p>Jos ammattikoulun opettaja takavarikoisi opiskelijan puhelimen, hän saattaisi rikkoa lakia.</p><p>Ammatillisesta koulutuksesta annetun lain mukaan rehtori tai opettaja saa ottaa haltuunsa laissa kielletyn tai muutoin vaarallisen esineen.</p><p>Opetushallituksen ohjeistuksen mukaan mobiililaite ei ole laissa kielletty tai muutoin vaarallinen, joten opettajalla tai rehtorilla ei ole oikeutta ottaa haltuunsa opiskelijan puhelinta.</p><p>Sama laintulkinta koskee myös lukioita.</p>.<h2>Satsauksia peruskouluun</h2><p>Parhaillaan julkisuudessa keskustellaan peruskoulujen kännykkäkiellosta.</p><p>Nykyisen lain mukaan koulut voivat kieltää järjestyssäännöissään kännykänkäytön oppitunnin aikana, mutta nykylain mukaan kännyköiden käyttöä esimerkiksi välitunneilla ei voi kieltää.</p><p><a href="https://ilkkapohjalainen.fi/kotimaa/stt-n-tiedot-hallitusneuvotteluissa-on-ollut-esilla-kannykoiden-kayton-rajoitus-peruskouluissa">STT:n tietojen </a>mukaan hallitusneuvotteluissa on keskusteltu peruskoulujen kännykkäkiellosta, joka kestäisi koko koulupäivän.</p><p>Aiheesta on vireillä myös kansalaisaloite. Aloitteessa vaaditaan, että peruskoululaisten pitäisi pitää puhelimensa suljettuina koko koulupäivän ajan, myös välitunneilla.</p>.<p>Kilpiä kertoo allekirjoittaneensa kyseisen kansalaisaloitteen. Hänen mielestään myös toista astetta koskeva lainsäädäntö vaatisi yhdenmukaistamista älypuhelinten osalta. Tätä puoltaisi se seikka, että ammattikoulut ja lukiot ovat nykyisin oppivelvollisuuden piirissä.</p><p>– Pitääkö laissa mainita erikseen puhelin, jos siinä on tulkinnanvaraisuutta, ettei opettaja voi ottaa opiskelijalta puhelinta pois, Kilpiä pohtii.</p><p>Lainsäädännöllisen selkänojan lisäksi koulutuspäällikkö Veli-Pekka Göös kaipaa myös tulevalta hallitukselta satsauksia peruskouluun. Näin ammatillisessa koulutuksessa ei tarvitsisi lähteä aivan perusasioista liikkeelle.</p><p>– Siellä tehdään iso osa työstä opiskelijan motivaation kannalta, Göös muistuttaa. </p>.<h2>Osalla motivaatio kateissa</h2><p>Yksittäistä syytä erikoiselle talvelle on vaikeaa löytää, mutta arvailuja voi esittää.</p><p>Kilpiä hakee selitystä omasta työnkuvastaan.</p><p>Hän on yto-opettaja eli opettaa yhteisiä tutkinnon osia, jotka ovat kaikille pakollisia. Käytännössä Kilpiä tapaa kaikki Kurikan Sedussa opiskelevat nuoret lukuvuoden aikana. Heistä suurin osa käyttäytyy hyvin. Silti osaa opiskelu ei kiinnosta. </p><p>– Meillä on lukuaineita, jotka ovat ammatillisella puolella ei-niin-motivoivia-aineita. Helpommin niissä puhelimia otetaan viihdykkeeksi. Puhutaan äidinkielestä, liikunnasta, terveystiedosta, englannista ja matematiikasta, Kilpiä toteaa.</p><p>Göösin mukaan ammatilliseen opetukseen hakeutuvat nuoret pitävät tyypillisesti käsillä tekemisestä, käytännön töistä, eivätkä lukuaineet kiinnosta tästä syystä niin paljon.</p><p>Göösin mukaan digitalisaatio on tunkeutunut tapakulttuuriimme hyvin voimakkaasti. Taskussa piippaileva kännykkä vie monien muidenkin huomion kuin pelkästään nuorien.</p><p>– En näe, että tämä olisi pelkästään opiskelijoiden ongelma, vaan meillä kaikilla olisi petrattavaa, Göös huomauttaa.</p><p>Kilpiä katsoo, että mobiililaitteiden yleistyminen on heijastunut kielteisesti myös oppimistuloksiin.</p><p>– Kyllä se näkyy äidinkielessä aika reippaasti, opettaja kuvaa havaintojaan äidinkielen tunneilta.</p><p>Osa opiskelijoista viljelee teksteissään somemaista kieltä, joka sisältää lyhyitä lauseita ilman välimerkkejä. Leimansa tähän ilmiöön lyö se, että nuoret lukevat vapaaehtoisesti erittäin vähän.</p> .<h2>Hyvä renki, huono isäntä</h2><p>Kilpiä ja koulutuspäällikkö Veli-Pekka Göös muistuttavat myös digitaalisten laitteiden hyvistä puolista. Niitä todellakin voidaan käyttää myös oppimisen tukena, ja itse asiassa opetussuunnitelma velvoittaa siihen.</p><p>Miehet muistuttavat, että he eivät ole kieltämässä opiskelijoilta kännykänkäyttöä kiusallaan. Kyse on valmentamisesta elämään, johon kuuluvat hyvät käytös- ja vuorovaikutustaidot.</p><p>Syksyisin Göös tapaa kertoa opintonsa aloittaville nuorille tositarinan takavuosilta eräästä Sedun entisestä opiskelijasta. </p><p>Kyseinen opiskelija oli Göösin mukaan äärimmäisen hyvä työssään. Hän työllistyikin pian, mutta menetti työpaikkansa pian. Sedusta alettiin ihmetellä asiaa.</p><p>– Hän ei maksa siitä, että kaveri selaa koneen ääressä kännykkää, Göös siteeraa työnantajan sanomisia. </p>