Tilaajalle

Perhe täynnä taksikuskeja

Tainuskylässä asuva Rita Lyyluoma päätti 21 vuotta sitten, että haluaa pois toimistotyöstä.

– Palvelutaksia ajava ystäväni alkoi puhua, että aja taksiluvat ja tule minulle töihin. Niin minä sitten ajoin luvat ja ryhdyin taksikuskiksi, toteaa Lyyluoma.

Tällä hetkellä hänen perhettään voisi kutsua taksiperheeksi, sillä perheestä löytyy yhteensä neljä taksinkuljettajaa.

– Poikani, tyttäreni sekä vävyni ovat myös taksikuskeja, toteaa Lyyluoma.

Lyyluoman poika Arttu Mäkinen kantaa tällä hetkellä titteliä Suomen nuorin taksikuski.

– Artulla on tuoreet luvat taskussaan. Hän hankki taksiluvat heti 18 vuotta täytettyään.

Samoin Lyyluoman tytär Emmi Mäkinen aloitti taksinkuljettajana heti 18-vuotiaana. Vävy Janne Hautaniemi ja Emmi Mäkinen kohtasivat taksiasemalla.

– Näinkin voi käydä. Tässä ammatissa voi löytää jopa elämänkumppanin. Emmi odottaa nyt vauvaa, joten tähän perheeseen on tulossa lisää taksikuskeja, naurahtaa Lyyluoma.

Ajoja Jurvassa

Lyyluoma ajaa pääasiassa Seinäjoen seudulla, mutta hänellä on asuinpaikkansa vuoksi ajoja myös Jurvassa.

– Monesti aloitan täältä käsin työvuoron. Jurvassa ei ole paljon takseja. Täällä on enää pari tai kolme autoa, kun parhaimpina aikoina Jurvassa on ollut noin kymmenisen autoa. Se on aikamoinen tiputus.

Taksiala elää parhaillaan valtakunnallisesti murrosvaiheessa. Kuljettajapula on huutava.

Mäkinen, Lyyluoma ja Hautaniemi toteavat taksialalla parasta olevan se, että pääsee auton rattiin ja saa olla tekemisissä ihmisten kanssa.

– Tällä alalla täytyy pitää asiakaspalvelusta ja autolla ajamisesta. Sillä pääsee jo aika pitkälle, kertoo kolmikko.

Perheen jokaisella taksikuskilla ovat autot ja niillä ajaminen verissä.

– Autoilu on tullut sukuumme isän puolelta perintönä. Hänellä on ollut kolmannessa polvessa autokoulu. Autot ovat aina liittyneet elämäämme.

Lyyluoma kertoo, että autokoulun toimistolta lähtiessään hän tosin totesi, ettei koskaan enää rupea sellaiseen hommaan, joka liittyy autoihin.

– Tässä sitä kuitenkin nyt ollaan.

Kaikki liittyy autoihin

Lyyluoma sanoo poikansa Artun opiskelevan parhaillaan autoasentajaksi.

– Minäkin olen opiskellut autoalaa ja ennen taksikuskiksi ryhtymistä ajoin rekkaa, sanoo vävy Hautaniemi.

– Pidän kuitenkin siitä, että kuorma höpöttää takapenkillä eikä sitä tarvitse lipata pumppukärryillä kyytille, lisää Hautaniemi.

Hautaniemen mukaan suurin osa ihmisistä pääsee auton kyytiin itse, vaikka hän ajaakin invataksia.

– Osa asiakkaista on toki pyörätuolissa, mutta taksissa on hyvät apuvälineet.

Emmi Mäkinen sanoi äidilleen jo kaksivuotiaana haluavansa isona taksinkuljettajaksi.

– Olen pienestä lähtien ollut paljon taksien kyydissä. Äidin kaveri on ollut minun esikuvani hyvästä kuljettajasta.

Mäkinen sanoi jo pienenä haluavansa tehdä samaa työtä, kohdella ja palvella asiakkaita samalla tavalla kuin äidin ystävä. Millainen sitten on hyvä taksikuski?

– Huippukuski on iloinen, kuuntelee asiakasta ja ottaa huomioon monta asiaa. Asiakkaalle tulee jäädä kyydin jälkeen hyvä ja turvallinen mieli.

Tutkimusta taksisurmista

Rita Lyyluoma kertoo tehneensä tutkimusta taksisurmista. Moni voisi ajatella, että ilta- ja viikonloppuihin painottuva taksityö olisi vaarallista tai pelottavaa. Näin ei kuitenkaan nelikon mukaan ole.

– Kaupassa käyntikin voi olla vaarallisempaa kuin taksin ajaminen. Suomessa on tehty 50-luvulta lähtien vain kymmenkunta taksisurmaa, joista kolme on jäänyt selvittämättä, kertoo Lyyluoma.

Kaikki takseihin kohdistuvat ryöstöt ynnä muut sellaiset vähentyivät olennaisesti, kun autoihin tuli kameravalvonta.

– Meillä on myös jokaisessa autossa hälytysnappi, joten apu on uhkaavissa tilanteissa lähellä. Nykyään myös lähes kaikki asiakkaat maksavat pankkikorteilla, joten autossa ei ole edes kassaa, jonka voisi ryöstää.

Nelikon mukaan auto on helpompi hakea autoliikkeestä koeajelulle ja jättää palauttamatta kuin yrittää viedä ajossa olevaa autoa.

Alasta saisi kirjan

Nelikko ei ole kohdannut työssään yhtään uhkaavaa tilannetta. Sen sijaan mieleenpainuvia tapauksia löytyy paljon.

– Alasta saisi kirjan. Niin paljon kaikkea mielenkiintoista taksikuskina näkee ja kuulee.

– Me kuljetamme ihan kaikkea. Mieleenpainuvin tapaus oli, kun kuljetin ihan ensimmäistä kertaa isoa kukkalähetystä. En tiennyt keneltä se oli, eikä se jolle lähetystä vietiin tiennyt yhtään sen paremmin, kuka hänelle kukkia lähetti.

Kuljetuksia on ollut kakuista eläimiin. Parhaimpia ja tuottavimpia ovat pitkät ajot.

– Työn varjopuoli on se, että päivät saattavat helposti venyä. Lisäksi tienistit ovat täysin kiinni ajoista. Esimerkiksi korona vähensi ajoja, kun kukaan ei liikkunut missään, ja se näkyi myös tilipussissa.

Hyvänä aikana tienistitkin ovat kuitenkin hyviä. Hiljaisin päivä taksikuskeilla läpi Suomen on maanantai.

– Palkitsevinta on, kun saa pelastettua asiakkaan päivän. Esimerkiksi talvipakkasilla autoja jää usein tienposkeen. Taksikuskina toimiminen on paljon muutakin kuin pelkkää autolla ajamista, sanoo Lyyluoma.

Taksissa kehittyy muun muassa hyväksi ihmistuntijaksi, terapeutiksi ja etsiväksi, listaavat Lyyluoma, Mäkinen ja Hautaniemi.

Henna Nevala