Tilaajalle

Kaaos Philadelphiassa antoi nimen ostoskarnevaalille – Black Fridayta vastaliikkeineen vietetään taas perjantaina

Moni on käsityksessä, että Black Friday -nimitys tulee vanhasta kirjanpitotavasta, jossa tappiolliset luvut merkitään punaisella ja kun yritys pääsee plussan puolelle joulusesongin alkaessa, merkit muuttuvat mustiksi.

Nimitys johtaa juurensa kuitenkin vielä kauemmas, kapitalismin ja kulutuksen luvattuun maahan, Yhdysvaltoihin, ja philadelphialaiselle poliisiasemalle.

Kun marraskuun lopulla amerikkalaiset ovat syöneet kiitospäivän kalkkunan, on aika avata vuoden vilkkain kauppakausi. Erilaiset liikkeet jo 1950–1960-luvuilla alkoivat laatia kiitospäivän jälkeiselle päivälle tarjouksia, joita ei voisi ohittaa, päästäkseen mahdollisimman nopeasti kiinni joulumyyntiin.

Kun yhtälöön vielä lisättiin Philadelphiassa tuolloin vuotuisesti pelattava merijalkaväen ja armeijan välinen jalkapallo-ottelu, saatiin aikaan poliisivoimille melkoisen työllistetty viikonloppu, kertoo Huffington Post.

Tarjouksien perässä juoksevat sekä sota- ja urheiluhullut amerikkalaiset aiheuttivat ruuhkia Philadelphian kaduilla. Poliisivoimia kuormittivat sekä ruuhkien purkaminen että tuohtuneiden ihmisten tekemät rikkeet, ja työvuorot saattoivat venyä jopa 12-tuntisiksi.

Tällöin Philadelphian poliisivoimat alkoivat kutsua kiitospäivän jälkeistä päivää mustaksi perjantaiksi.

Kaikki tai ei mitään

Suomeen Black Friday rantautui vasta muutamia vuosia sitten, kun kansainväliset elektroniikkayritykset alkoivat julkaista myös suomalaisilla verkkosivuillaan tarjouksia.

Vaikka Black Friday on alun perin keskittynyt elektroniikkaan ja kodinkoneisiin, ovat tarjoukset levinneet jo harrastustarvikkeiden kautta vaatekauppoihin, ja nyt tarjouksia on näkyvissä jopa päivittäistavarakaupoissa.

Hintavertailupalvelun mukaan viime vuonna 44 prosenttia suomalaisista kertoi todennäköisesti tekevänsä Black Friday -ostoksia ja arvioitu keskimääräinen rahasumma, jonka kuluttajat aikoivat käyttää, oli 635 euroa. Kyseessä on vuoden edullisin ostospäivä, ja monet tekevät samalla myös jouluostoksia.

Black Fridayta edeltää sinkkujen päivä, sen jälkeen tulee Black Weekend ja Cyber Monday, jota taas seuraavat joulusesonki ja joulun alennusmyynnit.

Ei ihme, että pienet yritykset kärsivät tammikuusta lähtien asiakasvirran katkeamisesta ja että joulunalusaika aiheuttaa yhä useimmille vain ahdistusta.

Vastaliikkeeksi kulutushysterialle on syntynyt Luonto-Liiton Älä osta mitään -päivä, jota vietetään samana päivänä kuin Black Fridayta. Päivän tarkoitus on haastaa ihmisiä pohtimaan omia kulutustottumuksia ja tuotteiden elinkaarta.

Ostamisesta pidättäytymistä tärkeämpää on miettiä mitä todella tarvitsee, pohtia ostopäätöstä luonnonvarojen kannalta ja miettiä ovatko alennukset todellisia vai houkuttaako vain ostohuuma kuluttamaan.

Matleena Uusitalo

Lähteet:

Hintaoppaan Black Friday -raportti 2020 - Vertaa verkkokauppoja ja löydä halvin hinta (hintaopas.fi)

https://seleactivitat.cat/static/PDFs/pau_angl17jl.pdf

‘Black Friday’ Originally Meant Something Much, Much Darker | HuffPost Impact

Why Is Black Friday Called Black Friday? How The Day After Thanksgiving Got Its Name (ibtimes.com)

The Popular Story About Black Friday’s Name Is A Myth - Dictionary.com