Hakolalta vastaisku Black Fridaylle – leikkaa hintojen sijasta muovijätteen määrää

Viimeaikaiset ilmastoraportit ovat kertoneet karua kieltään maapallon kantokyvyn ylittymisestä. Designhuonekaluja Jurvassa valmistava Hakola haluaa nyt omalta osaltaan kiinnittää huomiota kerskakulutukseen ja ryhtyy vastaiskuun marraskuisen kulutusjuhlan, Black Fridayn innoittamana.

Kasvavat tilausmäärät ovat saaneet yhtiön kiinnittämään huomiotaan myös oman toimitusketjunsa kipupisteisiin. Siksi Hakola lupaakin puolittaa hintojen sijaan kuljetuksista syntyvän muovijätteen määrän.

– Meilläkin on ollut viime vuosina omat – kiertelemättä tehokkaat – Black Friday -kampanjamme. Pohdimme kuitenkin jatkuvasti, mitä voisimme tehdä vielä kestävämmin, eikä tänä vuonna alennuskampanjointi tuntunut enää luontevalta valinnalta. Olemme tunnistaneet myös asiakkaissamme halun toimia entistä vastuullisemmin, siksi päätimme tänä vuonna toimia toisin, kertoo Hakolan luova johtaja Annaleena Hämäläinen.

Tänä Black Fridayna Hakola haluaa kääntää katseet kulutuksen kääntöpuoleen ja tähtää hintojen alentamisen sijaan hiilijalanjäljen pienentämiseen. Jo 60-luvulta asti huonekaluja samassa pihapiirissä valmistanut perheyritys kasvaa vauhdilla ja siksi Jurvassa on päätetty ryhtyä toimiin muovijätteen vähentämiseksi.

Nousujohteisen myynnin myötä Hakolan vuosittainen sohvamyynti lasketaan jo tuhansissa ja pakkausmuovin kulutus tonneista: vuonna 2018 muovikelmua on kääritty Niemenkylässä sijaitsevassa tehtaassa jo yhteensä yli 2 000 kiloa. Kyseessä on 1,8 hehtaarin ala muovia. Tämä herätti perheyrityksen toimimaan.

– Sitoudumme puolittamaan pakkausmateriaaleissa käytettävän muovijätteen määrän vuoden 2019 aikana. Konkreettinen tavoite kirittää meitä parantamaan toimintaamme tästä päivästä alkaen, sillä tekojen aika on nyt, sanoo Hakolan toimitusjohtaja Jari Hakola.

Ensiaskeleet pakkausmuovin vähentämiseen on jo otettu. Hakola Huonekalu kehittää parhaillaan kestokuljetuskasseja, joissa sohvat matkaavat Jurvan tehtaalta asiakkaiden olohuoneisiin yhä uudelleen ja uudelleen. Näin sohvia ei tarvitse enää jatkossa suojata muovilla kuljetuksen ajaksi. Ensimmäiset prototyypit lähtevät matkaan vielä marraskuun aikana. Tavoitteena on, että alkuvuonna kierrossa on jo kymmeniä kestokasseja.

–Kestokassit ovat yksi tapa ratkoa tuotteiden pakkaamiseen liittyviä ekologisia kipupisteitä. Tavoitteen myötä olemme tilivelvollisia asiakkaillemme, ja toivottavasti inspiroimme samalla myös muita alan toimijoita kohti kestävämpiä toimintatapoja. Meille tämä on ensimmäinen monista aloitteista, sillä haluamme osaltamme kantaa vastuun myös tulevista sukupolvista, Hämäläinen lupaa.

Hakolan tavoitteena on tehdä ja suunnitella mahdollisimman pitkäikäisiä huonekaluklassikoita, jotka valmistetaan ympäristöä kunnioittaen.

– Meillä vastuullisuus lähtee jo tuotteen suunnittelusta: se kestää aikaa sekä laadun että designin puolesta. Sohviemme materiaalit tulevat läheltä; sohvien runkojen Etelä-Pohjanmaalla kasvanut puu tulee Luopajärven sahalta, vanerit ovat UPM:n tuotannon ylijäämää, verhoiluvanut tuotetaan Kankaanpäässä ja tyynyt taas Jalasjärvellä. Verhoilukankaat tulevat vastuullisilta valmistajilta, kaltaisiltamme perheyrityksiltä pääosin Euroopasta. Valmistamme tuotteet omalla tehtaallamme Jurvassa eteläpohjalaisia alihankkijoita työllistäen. Nyt haluamme nostaa myös kuljetusketjun tuotteiden ansaitsemalle vastuulliselle tasolle, Hämäläinen summaa.

>>>>>>> Stashed changes