Sote on Kurikalle suuri mahdollisuus, mutta myös mahdollinen uhka

Noin viikko kuntavaalien jälkeen varmistui uutinen, joka on kaikille kunnille monin verroin merkittävämpi kuin kuntavaalien tulokset sinänsä: sote-uudistus meni vihdoin läpi.

Sote-uudistusta voi liioittelematta kutsua suurimmaksi uudistukseksi kuntakentällä viimeiseen sataan vuoteen. Marinin hallitus onnistui sote-uudistuksessa, koska se tiputti siitä pois viime vaalikaudella uudistuksessa mukana roikotetun asiakkaiden valinnanvapauden, joka oli käytännössä mahdoton toteuttaa ja on sitä yhä.

Valinnanvapaus olisi ollut myös äärimmäisen riskialtis ja kallis ratkaisu yhteiskunnalle ja todennäköisesti nopeasti vaarantanut julkisen puolen tuottaman terveydenhuollon säilymisen perustasolla. Siksi se olikin perustuslain vastainen.

Aikaansaatu sote-uudistus on lähtökohtaisesti hyvä asia sekä terveydenhuollon asiakkaiden että kansalaisten kannalta muutenkin, koska se yhdistää perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon niille tulevan yhteisen rahasäkin kautta ja lisäksi nykyiset sairaanhoitopiirit demokratisoidaan päättämällä jatkossa vaaleilla, ketkä valtaa käyttävät.

Nykyisinhän sairaanhoitopiirit ovat vain välillisen demokratian paikkoja eli kunnat valitsevat päättäjät niihin, eivät kuntalaiset. Kunnat ja kuntalaiset maksavat vain laskut.

Perusterveydenhuolto taas on irronnut kuntademokratiasta ja kunnanvaltuustojen vallasta hieman yli 10 vuotta sitten, kun valtiovalta edellytti perusterveydenhuoltoon vähintään 20 000 asukkaan väestöpohjaa, minkä seurauksena muun muassa Kurikka joutui perustamaan Jikin välttääkseen kuntaliitokset, jotka se tosin teki sitten myöhemmin vapaaehtoisesti omasta tahdostaan ilman neuvoa-antavia kunnallisia kansanäänestyksiä.

Kurikalle nyt päätetty sote-uudistus on ainakin lyhyellä aikavälillä lottovoitto. Kurikalla on hyvin tuottavaa arvopaperiomaisuutta valtava määrä verrattuna muihin kuntiin, jolloin Kurikasta tulee kuntakentän eliittiä, kun samaan aikaan terveydenhuollon menot siirtyvät pois sen kontolta.

Kurikalle jää siis käytettäväksi nykytilanteeseen nähden suhteessa vieläkin valtavampi määrä panostettavaksi Kurikan elinvoimaan. Toistaiseksi kaksi kuntaliitostakin tehnyt Kurikka ei ole onnistunut elinvoimapolitiikassa, mutta jatkossa päättäjien täytyy olla suorastaan sokeita, jos tuon suhteellisesti paisuvan rahasäkin kanssa ei saa aikaan elinvoimaa Kurikkaan.

Muut kunnat ovat jatkossa paljon heikommassa rahoitusasemassa kuin ne ovat Kurikkaan verrattuna nyt. Niinpä Kurikkaa vaanii kuitenkin samalla yksi vaara ja se on uudet kuntaliitokset tai jopa kokonainen Etelä-Pohjanmaan kunta 10 vuoden sisään.

Valtiovallan näkökulmasta Kurikka on kuntana poikkeuksellisen vauras ja rikas, eikä sitä katsota hyvällä, jos samaan aikaan toisilta kunnilta loppuvat rahat. Pakkoliitokset, joiden kohteeksi Kurikka ei ole vielä koskaan joutunut toisin kuin Jalasjärvi, joka olisi valtion määräämän erityisen kuntajakoselvityksen seurauksena joutunut pakkoliittymään Seinäjokeen — ellei Kurikka olisi Jalasjärveä vapaaehtoisesti huolinut — ovat jatkossa suurin riski Kurikan elinvoimalle.

Siksi Kurikan kannattaa seuraavan 10 vuoden aikana rakentaa kaikki mahdollinen infra, mitä tarvitaan elinvoimaan niin Kurikassa, Jalasjärvellä kuin Jurvassa ja lopettaa samalla riitely kuntakeskusten välillä. Tarvittaessa infra tulee rakentaa osakkeitakin myymällä, jotta vältetään liika lainanotto ja veronkorotukset sekä vaarallinen kriisikuntamenettely, jossa valtiovalta pääsisi ottamaan Kurikassa ohjat käsiinsä.

Jos joku päivä käy niin, että tulee uusia liitoksia tai Etelä-Pohjanmaan kokoinen ”kunta”, osakkeet lähtevät käsistämme uusjakoon eivätkä enää palaa. Kurikka on jo kerran tuplannut asukasmääränsä liitoksilla niin että osinkotulo per asukas on pudonnut rajusti, mutta sen Kurikka on vielä kestänyt veroja nostaen.

Uusia liitoksia Kurikan elinvoima ei kestä, mutta muut kunnat Etelä-Pohjanmaalla tulevat niitä aivan varmasti tarvitsemaan ja valtiovalta joutuu silloin asettumaan ajamaan niiden asiaa. Lähivuodet voivat siis ratkaista, onko Kurikassa elinvoimaa lähivuosikymmeninä, ja ratkaisun avaimet ovat uudella valtuustolla, joka istuu rahasäkkimme päällä osakesäkkiämme selässään kanniskellen.

Vesa-Matti Saarakkala, Kurikka