Nikkariperinne-kirja toi muistoja mieleen

Ostin Eija Riikosen kirjoittaman Jurvan Nikkariperinne - Huonekalunvalmistus 1800- ja 1900-luvulla Jurvassa. Se antoi hyvän kuvan Jurvan nikkariperinteestä.

Kirja oli hyvin tehty valokuvaaja Puskalan kuvituksin. Kirja oli mielenkiintoinen ja selkeä. Kannatti ostaa.

Kirjan sivulla 132 oli kuva Jurva-Kalusteen hallista ja kolmesta komeasta kuljetusautosta. Palasin muistoissani 1970-luvulle.

Niin sanottu maakuntakauppa oli hiipumassa ja Jurva-Kaluste Oy oli perustettu. Sen puheenjohtajan kunnanjohtaja Eino Salon kommentteja lainatakseni: Ketola loi ”tyhjästä” jurvalaisen huonekaluteollisuuden markkinointiyhtiön, jossa oli 70 osakkeenomistajaa hänen toimiessaan sen ensimmäisenä toimitusjohtajana vuosina 1971–1978.

Ketolan aikana yhtiölle rakennettiin 2 400 neliön näyttely-, tukku- ja vähittäismyyntihalli, jonka toimikenttä oli koko maa ja lisäksi myös Pohjoismaat.

Näyttelyhallissa oli osakkaitten eli K. Parkkamäen, Laitalan, Wiikin, E. Rantalan, A. Närvän, H. Hannulan, Vinnin ja E. Vuorisen eri tyylit: talonpoikais- ja ranskanrokokoo, kustavilainen, ristikko, harppu, empire jne.

Lisäksi esillä oli laaja valikoima nykykalusteista, joita valmistivat muun muassa Hannuksela, Tönkkälä, Tuominen, A. Saarela, Horttanat, Lintula, Mäntylä, Peltola, M. Alanen ja Mylläri.

Kolmella niin sanotulla konttiautolla ajettiin Jurva-Kalusteita huonekaluliikkeille ympäri Suomea ja lisäksi ruuhka-aikoina avitti kuljetuksissa edesmennyt Kauno Haaga kalusteautollaan. Se oli toiminnan aikaa se.

Irja Hannula oli konttoripäällikkönä toiminnan alusta asti. Hän hoiti maksupostin ja kirjanpidon. Muusta henkilökunnasta on mainittava laskuttaja, näyttelyssä oli esittelijämyyjä, kielitaitoinen henkilö vientimyynnissä ja Lahdesta myyntiedustaja, joka kiersi myyden huonekaluliikkeille Jurva-Kalusteen kalusteita.

Vuonna 1979 siirryin Hkt Kaukokari Oy:n osakkaaksi vastaaviin tehtäviin. Jälkeeni Jurva-Kalusteen uudet vetäjät toimivat vaihtelevalla menestyksellä ja oliko se sitten 1990-luvun lopulla, kun sen toiminta loppui.

V-IK