Minne menet Kurikka?

Monelle on jäänyt vähän epäselväksi, meneekö Kurikka eteen- vai taaksepäin. Kehittämisen punainen lanka on jo pitkään ollut kadoksissa.

Nyt pitäisi kiireesti avata näkymää ja kehitysaskeleita lähitulevaisuuteen. Kurikalla on useita selkeitä vahvuuksia ja myös useita kehittämishaasteita. Vahvuuksia pitäisi edelleen korostaa ja epäkohtia alkaa purkaa pala palalta.

Onko Kurikalla vetovoimaa tai eikö sitä ole. Yrittäjyyttä ja asukasmäärän kasvua lisätään parhaiten juuri vetovoimaa kehittämällä. Nyt tarvitaan innovatiivisia ratkaisuja ja ohjelmaperusteista kehittämistyötä vetovoimatekijöiden lisäämiseksi.

Tämä edellyttää näkemyksellisyyttä, tekoja ja päätöksiä sekä yhteistyöhön kykeneviä valtuutettuja puoluekannasta riippumatta. Muutto-, kehittämis- ja investointipäätöksiä tekevät asukkaat ja yrittäjät tarvitsevat selkeän näkymän siitä, miten Kurikkaa kehitetään ja mihin suuntaan. Muuten ei uskalleta ottaa tarvittavia askeleita.

Aikanaan käynnistettiin menestyksekäs Top ten -kehittämisohjelma, jonka toimenpiteet ovat toteutuneet. Nyt tarvitaan taas vastaava muutaman kohdan ohjelmaa, kun on tapahtunut kuntaliitoksia.

Väkiluvun kasvattamisessa tärkeää on saada Kurikassa työssäkäyvät myös muuttamaan tänne. Kunnolliset vuokra-asunnot ainakin muuttovaiheen ensiasunnoiksi ja monipuoliset valmiiksi pohjustetut tontit ja joustava palvelu ovat esimerkkiratkaisuja.

Toinen selkeä kohderyhmä on lapsiperheet, joiden tarpeet on tiedostettava ja joille on tarjottava sellaista, mitä muilla ei ole.

Kaikista hyvistä teoista pitää myös osata tiedottaa ja käyttää markkinointia hyväksi. Tyhjiä ja onttoja lupauksia ei kannata viestittää tai markkinoida.

Kaupungin tähän astiset markkinointitoimet eivät ole tuoneet mainittavampaa tulosta. Parhaiten Kurikkaa ovat tuoneet esille nimekkäät yksityishenkilöt. Markkinoinnissa tärkeää on erottuminen muista.

Kurikkaa on johdettava edestä eikä sivuilta, naapurikaupungeista. Virkamiesjohdon on myös omalla esimerkillään näytettävä, että itse uskoo Kurikkaan. Jos ei johto usko, ei sitä voi muiltakaan odottaa.

Ainakaan toimintaympäristö ja yritystoiminnan yleiset edellytykset eivät saa olla yritysten investointi-, kehittämis ja sijoittumispäätösten esteenä. Kehittyvä elinkeinoelämä, työpaikkamäärien ja asukasluvun kasvu ovat takeena kaupungin kyvystä tarjota laadukkaita palveluita kaupunkilaisilleen. Kurikka kasvaa ja kehittyy vain hyvällä yhteistyöllä.

Hannu Alanen (kok.)

kuntavaaliehdokas