Ovatko aitoja alennuksia?

Ensi viikon perjantaina vietetään taas kansainvälistä Black Friday -ostoskampanjaa. Sitä on viime vuosina pidetty joulumyynnin avauskampanjana. Se saa suomalaisetkin ryntäämään kauppakeskuksiin ja verkkokauppoihin tuhlaamaan, mutta alennukset eivät välttämättä ole tavallisista hinnoista poikkeavia.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Mika Hakamäki sanoi vuosi sitten STT:n haastattelussa, että osa kauppiaista nostaa hinnan hetkellisesti korkealle, että he voivat sen jälkeen myydä tuotetta alennettuun hintaan. Joissakin tapauksissa alennushinta on ollut lopulta tuotteen aito normaalihinta. Tällaisen toiminnan kieltää kuluttajasuojalaki, sillä kuluttajaa ei saa johtaa harhaan alennusmyyntimarkkinoinnilla.

Tilannetta vaikeuttaa se, että Black Fridayn aikana osa kaupoista saattaa vaihdella tuotteiden hintoja useita kertoja päivässä. Tämän vuoksi kuluttajalla voi olla suuria vaikeuksia hahmottaa, mikä on tuotteen niin sanottu oikea normaalihinta.

Pelkkien alennusprosenttien perusteella tuotteita ei kannatakaan ostaa. Kuluttajan näkökulmasta tätä tärkeämpää on selvittää, mikä on ollut tietyn tuotteen hintahistoria. Jos kauppias ei sitä suostu kertomaan tai siitä kertominen on epämääräistä, ehkä tällainen toiminta kertoo jo enemmän kuin tuhat sanaa. Silloin tuote kannattaa jättää kauppaan, ettei mahdollisesti väärä ostospäätös harmita myöhemmin.

Toivottavasti virheistä on opittu, ja tänä vuonna alennukset ovat oikeasti aitoja alennuksia. Onneksi valtaosalla kauppiaista ne ovat aina olleet.

Jarno Ranta