Nuori ei halua olla pelkkä työkinnas

Yle raportoi viime perjantaina, että työhyvinvoinnin kyselyissä on siirrytty nopeisiin ja lyhyisiin mittauksiin. Näin työpaikan mahdollisiin ongelmiin saadaan puututtua nopeasti ilman, että ne alkavat näkyä esimerkiksi sairauspoissaoloina.

Mittaaminen kiinnostaa, koska hyvinvoiva työntekijä tekee parempaa tulosta. On yrityksenkin etu olla kiinnostunut työntekijänsä näkemyksistä.

Monilla työpaikoilla tässä riittää yhä opeteltavaa ja nykyaikana se alkaa muodostua ongelmaksi. Yhä useampi työpaikka kun alkaa täyttyä pari-kolmekymppisistä uuden sukupolven edustajista. Nuoret eivät tutkitusti ole kiinnostuneita toimimaan pelkkinä pomonsa työkintaina, vaan he haluavat usein työltään merkityksellisyyttä, kehittymistä ja keskustelevaa ilmapiiriä.

Välillä työpaikoilla kaksi maailmaa kohtaa, kun vanhempi esimies kokee, että pomon tehtävä on käskeä ja työntekijän tehtävä totella.

On se näinkin, mutta silti työntekijän viihtyvyys ja hyvinvointi on järkevä ottaa huomioon. Kannattaa esimerkiksi olla kartalla siitä, missä roolissa hän työpaikalla viihtyy ja missä ei.

Jos yrittäjä ei opi toimimaan nuorten sukupolvien kanssa, uhkana on menettää heidät toiselle työnantajalle. Tappio siis koituu yrittäjälle itselleen.

Jos yrittäjällä on huonoja kokemuksia nuorten työntekijöiden kanssa toimimisesta, kannattaa pysähtyä miettimään, onko itse osannut käsitellä heitä parhaalla mahdollisella tavalla?

Kun nuorelle työntekijälle antaa vastuuta, tukea ja palautetta, ja pitää keskusteluyhteyden auki, tuloksista voi yllättyä.

Jarmo Panula