Nousu vaatii oman polun

Sohvia ja design-huonekaluja Niemenkylässä valmistavan Hakolan uutena toimitusjohtajana aloitti kesän alussa Annaleena Hakola. Hän kertoo lehden keskiaukeamalla ajatuksiaan yrityksen tulevaisuudesta.

Yksi uuden toimitusjohtajan tulevaisuuden tavoite on suorastaan valtava: hän haluaa nostaa Hakolan klassikkotuotteeksi samalle jatkumolle Marimekon ja Artekin kanssa. Tässä onnistuminen tietäisi yhä parantuvaa asemaa yritykselle ja hyvää myös Jurvan tehtaalle.

Hakolan 2010-luvun menestystarina on tullut Jurvassa tutuksi ja se ansaitsee edelleen suitsutusta myös paikallisesti. Tehtaan työntekijämäärä on kasvanut huikeasti. Vuonna 2018 yritys teki jo enemmän voittoa kuin se vuonna 2015 teki liikevaihtoa.

Siinä missä Hakola on paikallisesti inspiroiva esimerkki, se on myös esimerkki siitä, että jokaisen menestyvän yrityksen on löydettävä oma polkunsa eteenpäin.

Nykyään laatubrändien maailma on kyllästetty tarinoilla. Tuotetta markkinoidaan tarina edellä, menee sitten tislaamokierrokselle isokyröläiseen tislaamoon tai syömään seinäjokelaiseen laaturavintolaan. Ei pidä kuitenkaan kuvitella, että nyt mikä tahansa yritys voisi nousta esiin pelkkää tarinaansa esiin tuomalla. Tarinat alkavat nopeasti muistuttaa toisiaan.

Hakola loi muista erottuvan tuotemalliston. Se saavutti ihmiset oikeita kanavia pitkin, muun muassa bloggareita hyödyntämällä, ja onnistui luomaan tuotteidensa ympärille puhetta.

Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta on kaukana siitä. Paikkakunnan muiden yritysten kannattaa ottaa Hakolan tapauksesta oppia, mutta ei kopioida mitään. Reitti ylöspäin täytyy erottua muista ja keksiä itse.

Jarmo Panula