Matala kynnys

Sisäilmaongelmista kärsinyt LähiTapiolan palveluneuvoja sai pakata kamppeensa Jurvan toimistosta ja siirtyä pysyvästi Kurikan konttorille. Ilmassa leijuvat vahingolliset mikrobit saattavat tuottaa pitempiaikaisessa altistuksessa vaivoja, joita pitkäkään sairasloma ei korjaa.

Vahinko kävi myös jurvalaisille asiakkaille. Kun palveluja varten ajetaan Kurikkaan asti, se ei ainakaan nosta mielikuvaa oman kaupunginosan elpymisestä.

Työnantajan velvollisuus on huolehtia, että työntekijä voi hyvin. Siitä tuskin kukaan tässä tapauksessa yhtiötä moittii. Sen sijaan se herättää jurvalaisissa närkästystä, miksi uusia tiloja ei Jurvasta edes etsitä.

Tyhjiä toimitiloja Jurvassa kyllä riittää. Sellassa on lukuisia hyväkuntoisia toimistoja, joissa asiakkaat piipahtaisivat varmasti mielellään.

Koko Jurvan kannalta tekisi hyvää, kun valtakunnallisesti merkittävät yritykset uskoisivat jurvalaiseen ostovoimaan. Kun yksi yritys aloittaa toimintansa vaikka juuri Sellassa, laskee puutalon henkinen kynnys sen verran, että muutkin tekijät uskaltavat yrittää siellä. Sama pätee myös muihin tyhjiin liikekiinteistöihin.

Jokainen yritys tekee kuitenkin työtään sen mukaan, mikä sopii sille parhaiten. Vaikka oven takana koputtavien asiakkaiden määrä pienenee rajusti, ovi kannattaa silti avata, sillä yksinkertaisen laskulogiikan mukaan jokainen pienikin rahavirta pitää yritystä pinnalla.

Monesti kyse on myös mielikuvien markkinoinnista. Pienellä paikkakunnalla elävälle on tärkeää huomata, että palvelut säilyvät, vaikka kylän raitti hiljenee. Toimivat palvelut ja hyvinvoivat asukkaat ovat tärkeimpiä kaupunkin myyntivaltteja.

>>>>>>> Stashed changes