Lähde liikkeelle jo tänään

Jurva on tunnettu maantiepyöräilijöistään, ja esimerkiksi Iso-Syötteen SM-kisoista Voiman urheilijat nappasivat peräti viisi mitalia heinä- ja elokuun vaihteessa. Pyöräily sopii erinomaisesti myös kaikille muille eli sinulle, minulle, tuttavillesi ja kavereillesi.

Parhaimmillaan pyöräily on erinomaista terveys- ja kuntoliikuntaa, sillä se kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistön suorituskykyä. Lisäksi nivelten liikkuvuus ja alaraajojen lihaskunto kohentuvat. Pyöräily myös auttaa painonhallinnassa ja virkistää mieltä niin, että jaksaa töissä ja vapaa-ajalla aiempaa paremmin.

Pyöräily on helppo aloittaa, ja rasitusta voi säätää oman kunnon mukaan. Liikuntaa tulee kuin itsestään, kun käy esimerkiksi kaupassa pyörällä auton sijaan. Samalla voi säästää rahaa polttoainekuluissa ja vähentää ilmansaasteita.

Jos työpaikka ei ole monien kymmenien kilometrien päässä, töihinkin kannattaa pyöräillä ja kävellä. Se on ilmainen ja tehokas tapa liikkua. Jos töihin on pitkä matka, suositeltavaa on käyttää julkista liikennettä ja kimppakyytejä. UKK-instituutin mukaan suomalaisilla työpaikoilla kuitenkin edistetään viisasta työmatkaliikkumista melko vähän. Suurimpia esteitä ovat resurssien ja osaamisen puute.

Kynnystä ei pidä asettaa liian koreaksi. Kun kävelee tai pyöräilee töihin esimerkiksi yhtenä tai kahtena päivänä viikossa, sekin on jo loistava saavutus. Silloin voi hyvällä syyllä taputtaa itselle, sillä juuri kävely vähentää istumisen määrää.

Lähde liikkeelle jo tänään.

Jarno Ranta