Älä ole vieläkään aasi

Vuonna 1980 valmistunut tietoisku ei sisällöltään ole vanhentunut, vaikka aikaa sen julkaisemisesta on kulunut jo lähes 40 vuotta. Siinä Mikko esittelee ostamaansa aasia naapureilleen Matille ja Sirkalle. Pariskunta ihmettelee, mitä mies aikoo ulkomaalaisella eläimellä tehdä. Varsinaista käyttötarkoitusta Mikolla ei eläimelle ole, mutta muuten vastaus on ytimekäs: hän säästi, sillä aasin sai halvalla.

Matti uskaltautuu kysymään, tietääkö Mikko, millainen on kotimainen aasi. Sellaisesta Mikolla ei ole tietoa, mutta Matilla on. Aasi on henkilö, joka ei suosi suomalaisia tuotteita.

Kyseisessä kotimaisten tuotteiden suosimisen puolesta käydyssä kampanjassa kuluttajia kehotettiin olemaan muuta kuin jääräpäiseksi mielletty kavioeläin. Suositus toimii yhä, sellainen ei kannata olla tänäkään päivänä.

Tietoiskua voi myös tuoda vielä likemmäksi. Älä ole aasi, vaan suosi jurvalaista. Tai ainakin niin paikallista kuin vain mahdollista on.

Oman lähialueen kauppoja, palveluita ja yrittäjiä on syytä suosia. Sillä voidaan estää se, että liikkeiden ovet menevät säppiin ja palvelut karkaavat kauemmaksi. Houkuttelevalta hiljaisen kylänraitin vapaa liiketila ei mahdollisen uuden yrittäjän silmissä taida näyttää, sillä maisema siinä jo valitettavasti puhuu puolestaan. Jo siksi on tärkeää pitää seutu elävänä ja virkeänä.

Jurvalaisilla - meillä kaikilla - on yhteinen vastuu siitä, millaiseksi paikkakuntamme kehittyy. Ei siis olla aaseja tässäkään.

Kehutaan ja kiitetään hyvästä työstä, hyvästä palvelusta ja myös hyvästä yrityksestä. Annetaan näiden levitä myös valtoimenaan julkisesti eikä anneta turhien moitteiden vallata tilaa.

>>>>>>> Stashed changes