Kolumni: Black Friday – Maksuhäiriökarnevaalit

Black Friday on Amerikasta lähes jokaiselle Suomen kylänraitille tiensä löytänyt kulutusjuhla. Kielitoimiston sanakirja määrittelee kulutusjuhlan runsaaksi rahankäytöksi, ja sitä Black Friday hyvin rehellisesti onkin.

Yritysten hymyt ovat vuosi vuodelta leveämpiä, kun ne katsovat uusimpia marraskuun myyntejään. Rahaa liikkuu ja myyntiennätyksiä rikotaan ympäri maailmaa, myös Suomessa.

Paine shoppailla tarpeellista ja tarpeetonta tavaraa voi olla suuri, vaikka matti olisikin vierailemassa kukkarossa. Klarnan vuonna 2019 teettämän tutkimuksen mukaan yli 95 prosenttia suomalaisista tietää, mikä on Black Friday ja yli 62 prosenttia suomalaisista aikoo ostaa silloin jotain. Se tarkoittaa, että yli puolet ihmisten tuttavapiireistä, työporukoista ja perheistä aikovat shoppailla ja osallistua tähän suuria rahasummia kuluttavaan juhlintaan.

Tietenkin paine lähteä ostoksille on suurempi, kun kaikki muutkin menevät. Puhumattakaan mainonnan ja sosiaalisen median Black Friday -paukutuksesta – ainoastaan 5 prosenttia kaikista suomalaisista on välttynyt siltä. Eli lähes kaikki suomalaiset ovat nähneet mainokset ja reilusti yli puolet on joutunut mainonnan uhriksi ja aikoo kuluttaa. Eikä edes sillä ole väliä, onko näillä mainonnan uhreilla oikeasti rahaa, jolla shoppailla. Rahattomien uhrien onneksi ainakin suuret yritykset tarjoavat erilaisia laskutusjärjestelmiä ja osamaksuja.

Suomalaisissa verkkokaupoissa silmille pomppivat tekstit, kuten ”Osta nyt, maksa helmikuussa” tai ”Maksa erissä luotolla, vain 3,49 €/kk”. Maksutapavalinnan jälkeen pitää vain antaa muutama tieto ja klikata “Hyväksyn” pari kertaa, ja sitten onkin jo otettu velkaa.

Luottotiedottomat eivät saa osamaksua tai laskua eli pikaluottoa, mutta kaikki muut täysi-ikäiset suomalaiset saavat. Yritysten tarjoamat pikaluotot ovat usein kalliita ja 300 euron pyykinpesukoneesta voi joutua maksamaan jopa yli 500 euroa. Tyhjän maksaminen ei ole kenellekään kuluttajalle järkevää, eikä ainakaan niille, jotka taiteilevat jo nuoralla taloutensa kanssa eikä niille, joilla on jo muutamia tai muutamia kymmeniä osamaksuja.

Kuitenkin näiden mainonnan uhrien, joiden kukkaron nyörit eivät veny enää, harmiksi verkkokauppaostoksista johtuvat maksuhäiriömerkinnät ovat olleet kovassa nousussa. Verkkokauppaostosten osuus uusista maksuhäiriömerkinnöistä on noussut 70 prosenttia. Suomen Asiakastieto Oy:n mukaan maksuhäiriöllisten henkilöiden määrä on ollut usean vuoden ajan tasaisessa nousussa. Tällä hetkellä lähes 400 000 yli 18-vuotiaalla suomalaisella on maksuhäiriömerkintä. Se tarkoittaa, että jo nyt keskimäärin 8,5 prosenttia suomalaista on menettänyt luottotietonsa.

Herää vain kysymys: Miksi? Meillä ei edes vietetä amerikkalaista kiitospäivää, johon koko Black Friday perustuu. Helsingin Sanomien artikkelin mukaan joitain aletuotteita sai halvemmalla muutamaa viikkoa ennen Black Friday -tarjouksia kuin itse juhlapäivänä, eli alennukset saattavat olla valheellisiakin. Verkkokaupat mainostavat häpeilemättä pikaluottoja, vaikka niistä johtuvat maksuhäiriömerkinnät ovat hurjassa nousussa.

Åsa Niemi